Planera webinar – som kanal & mötesplats
Att planera webinar kan kännas krångligt, men med fungerande tips och en bra plattform, blir det hela roligt istället. Det finns mycket man ska hålla koll på när man ska arrangera ett webinar, därför hjälper vi dig gärna.
Testa Magnet idag och använd tipsen i den här artikeln för att planera ett lyckat webinar!
Guide till webbinarier
Du kan använda dig av webbinarium för att utbilda och kommunicera med dina kunder, men också för att marknadsföra och sälja dina produkter eller tjänster. I den här artikeln hjälper vi dig att få koll på vad ett webinar är, förståelse för hur du bäst utnyttjar denna plattform och konkreta tips som förhöjer dina digitala event.
Innehåll:
- Vad är grejen med webbinarier?
- Förinspelade webbinarium
- Live webbinarium
- Chattfunktion
- Nå ut med dina webbinarier
- Fixa tekniken
- Fängsla din publik direkt
- Bonustips: att tänka på i inbjudan
- 6 anledningar att satsa på webbinarier
- Erbjuda gratis webbinarier eller ta betalt?
- Förstärk dina webbinarier med visual branding
- Utforma för mobil eller desktop?
- 5 sätt att lyfta ditt webbinarium
- Välj rätt dag
- Presentera för en global publik
- Nå ut och interagera med dina deltagare före webbinariet
- Håll din publik engagerad
- Skapa en hashtag till ditt webbinarium
Vad är grejen med webbinarier?
Ett webinar kan vara allt från en onlineföreläsning till en kort onlinekurs, eller ett av flera inslag i en onlineutbildning. Deltagarna ansluter sig via datorer, mobiler eller surfplattor. Det svenska ordet är webbinarium, som i likhet med seminarium böjs flera webbinarier och det där webbinariet. En del använder istället det engelska ordet webinar, och svengelska varianter som webbinar och webinarium förekommer också. I och med omställningen under coronapandemin har förstås fler fått upp ögonen för möjligheten att genomföra arrangemang via video över nätet.
Men det finns många andra fördelar med ett webinar som mötesplats och kanal. Du behöver till exempel inte hitta och hyra en lämplig lokal, eller anpassa antalet deltagare efter lokalens storlek. Dina deltagare slipper resa och kan ansluta varifrån det passar dem. Ditt webinar kan alltså till och med sträcka sig globalt. Alla parter vinner tid och sparar pengar. Dessutom är webbinarier mycket effektiva verktyg i din marknadsföring. När de är genomförda på rätt sätt kan de öka och driva på din försäljning markant.
Förinspelade webbinarium
Ett smidigt sätt att kommunicera med dina kunder på är genom ett förinspelat webbinarium. Inspelningen kan du förslagsvis lägga på startsidan på din webbplats. Om du inte regelbundet vill lägga tid på att anpassa det förinspelade webbinariet, kom ihåg att budskapen i det ska vara lika aktuellt idag som om ett år. Då jobbar det på av sig självt.
Här kan du också lägga till anmälningsformulär till exempelvis nyhetsbrev och olika erbjudanden. På så sätt samlar du löpande in e-postadresser till nya kunder som du kan kommunicera med.
Live webinar
Ett webbinarium där målet är att utbilda dina kunder kan med fördel sändas live. Då ger du din publik möjlighet att ställa frågor och interagera med dig på ett trevligt sätt. Du bygger även förtroende genom att vara tillgänglig och svara på frågor. Även om du inte säljer i det här steget är sannolikheten stor att deltagarna minns dig och dina produkter när behovet av en viss produkt dyker upp.
Marknadsförings- och säljwebbinarier bör du också sända live. Håll en informativ och inspirerande presentation om dina produkter, varor eller tjänster, med målet att ge publiken något av värde. Till exempel ny kunskap, eller en lösning på ett problem eller behov. Avsluta med att presentera hur just din produkt, vara eller tjänst, löser problemet, underlättar i vardagen eller liknande. Fokuset ska alltid vara på vad kunden får ut av det du erbjuder.
Se också till att avsätta gott om tid för frågor, och ha gärna med ett exklusivt erbjudande som bara gäller för deltagarna i ditt webinar.
Chattfunktion
Förutom frågestund är det en god idé att du har en chattfunktion vid dina livewebbinarium. Antalet deltagare avgör förstås om du sköter chatten själv eller inte. Oftast vinner du på att låta en vän eller kollega ta hand om chattandet. När du kan fokusera på att hålla i själva webbinariet och en kollega svarar på alla frågor istället, är det fritt fram att uppmana publiken att ställa frågor. Ett sådant upplägg gör att chattfunktionen kan vara igång under hela föredraget. Det här gör det också lättare att få igång interaktionen mellan dig och dina deltagare.
Går det att kombinera alla webbinarieformer? Självklart! Testa dig fram, så hittar du snart den form som passar bäst för dig, din målgrupp, och dina tjänster eller produkter.
Nå ut med dina webbinarier
Bjud in potentiella kunder via din e-postlista. Dela ditt event i sociala kanaler såsom LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram. Kombinera gärna med annonser för ökad synlighet.
Fixa tekniken
Du som leder webbinariet måste välja rätt utrustning och behärska tekniken. Det är A och O för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen så bra som möjligt. Välj därför proffsig utrustning med hög ljud- och bildkvalitet. Se till att din dator, oavsett om det är en PC eller Mac, är så pass modern att kamera och mikrofon fungerar ordentligt. Se också till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling. Gärna en hastighet på minst 100/100.
Är du i en stor lokal eller är ni flera som föreläser? Då är det en god idé att använda externa kameror och mikrofoner, till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen. En extern kamera och mikrofon kan vara värd att lägga en extra slant på. Den ger ett proffsigare intryck jämfört med de som är inbyggda i datorn och höjer bild- och ljudkvaliteten avsevärt.
Kom ihåg att placera kameran korrekt. Ställ din dator eller din externa kamera på en trave böcker eller något liknande. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt kan upplevelsen för din publik bli att du tittar ner på dem. Har du kameran för högt kan det upplevas som om du ser upp till dem. För dig som inte sitter eller står stilla utan rör dig under webbinariets gång rekommenderar vi en trådlös mikrofon.
Kom ihåg att dubbelkolla att tekniken fungerar minst en timme innan ditt webbinarium ska börja.
Checklista
✔ Se till att all utrustning är laddad.
✔ Kolla internetuppkopplingen.
✔ Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten.
✔ Kolla streamingprogramvaran om din föreläsning är ett live-event.
Magnet är integrerat med Zoom och deras tjänster Meeting och Webinar. Med verktyget kan du skapa en snygg anmälningssida, hålla koll på dina anmälningar och även ta betalt på ett smidigt sätt om ditt webinar inte är gratis. På så sätt har du en komplett plattform för webbinarium.
Fängsla din publik direkt
Ett lyckat webbinarium kan vara lika underhållande för dina deltagare som en spännande film, en teater eller en välgjord tv-serie, medan ett dåligt genomfört webbinarium har motsatt effekt. Vi stänger av eller väljer något annat att se på.
Hur genomför du ett lyckat event och skapar långsiktiga relationer med ett webbinar som verktyg? Här har vi samlat några av våra bästa tips.
1) Satsa på en bra inledning och gör den så inspirerande som du kan. Uppmana gärna deltagarna att presentera sig och ställa frågor om webbinariet har en chattfunktion.
2) Lägg fokus vid underhållning och ge din publik en bra show oavsett vad ditt webinar handlar om. På så sätt fångar du dina deltagares uppmärksamhet och ökar sannolikheten att de kommer ihåg vad du pratat om.
3) Visa deltagarna uppskattning och leverera ett webinar med värde för de som lyssnar. Kalla gärna deltagarna vid namn och var pedagogisk. Varva fokus med lättsammare inslag för att hålla kvar deras intresse och koncentration.
4) Om något förändras i sista minuten, justera det som behövs. Tro på att du och ditt team kommer att fixa det och gör ert bästa.
5) Lägg in pauser och bensträckare. Gör även konstpauser under ditt föredrag, och gärna något oväntat då och då.
6) Öka interaktiviteten och skapa engagemang mellan dig och dina deltagare genom att fråga publiken vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor:
Mentimeter.com
Directpoll.com
Polleverywhere.com
6) Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån.
7) Städa och snygga till bakgrunden för ett proffsigt intryck. Ställ gärna fram en blombukett eller en skål med godis, nötter eller frukt.
8) Tänk på hur du upplevs i bild:
✔ Välj bort starka färger, tröjor med text, randigt och mönstrat.
✔ Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad.
✔ Se till att din publik kan se dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck.
✔ Ge energi både till dig och dina deltagare genom att le.
9) Förklara ditt upplägg för din publik, ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Repetera föreläsningens olika moment för deltagarna, och hur lång tid de olika momenten tar. Kom också ihåg att hålla tiden.
Bonustips: att tänka på i inbjudan
Var tydlig med webbinariets syfte, ditt presentationsupplägg och vad din publik förväntas få ut av ditt webinar, redan i din inbjudan. Utforma din inbjudan på ett tilltalande och attraktivt sätt, och ha bara med det viktigaste. Kom också ihåg att använda lockande rubriker.
6 anledningar att satsa på webbinarier
Är du en av dem som aldrig har arrangerat eller hållit i ett webbinarium tidigare? Kanske ställer du dig frågan varför du ska börja nu?
Här är 6 fördelar och bra anledningar att satsa på webbinarier:
✔ Du slipper ställa in dina presentationer, föredrag och föreläsningar när de inte går att genomföra fysiskt.
✔ Du kan nå människor över hela världen och dina deltagare kan vara med oavsett var de befinner sig. Dessutom sparar alla parter pengar. Du slipper betala dyra lokalkostnader och din publik slipper rese- och hotellkostnader.
✔ Webbinarium möjliggör för din publik att interagera direkt med dig.
✔ Ett inspirerande och väl genomfört webbinarium skapar trovärdighet och tillförlitlighet, vilket ger förtroende även för dina produkter och tjänster.
✔ Eftersom registreringen till ett webbinarium kräver e-postadresser kan du samla in nya potentiella kunder att marknadsföra dig mot.
✔ Du kan återanvända innehållet i ditt webbinarium. Använd det på din hemsida, din blogg och i dina sociala medier.
Erbjuda gratis webinar eller ta betalt?
Som du redan vet är det viktigt att sätta rätt pris på dina tjänster och produkter. Men vad gäller egentligen för ett webbinarium? När det kommer till om du ska erbjuda det gratis eller ta betalt är det bra att fundera på vad det kostar för dig att arrangera och hålla webbinarier. Räkna in alla utgifter, från marknadsföring och eventuell annonsering, till tiden du investerar.
Innan du tar betalt för ditt webbinarium behöver du vara säker på att din målgrupp är villig att betala för det du levererar.
Att be deltagarna att betala ökar naturligtvis deras förväntningar på kvaliteten. Se därför till att du levererar ett webinar av så hög klass som möjligt. Först när du är säker på att du kan leverera det värde som dina deltagare förväntar sig, kan du ta betalt.
Testa med olika prisnivåer till dess att du hittar det prisläge som passar din publik och målgrupp.