Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du […]
Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du kan marknadsföra ditt event online.
Effektivisera och förenkla genom att testa Magnet idag!
Att använda sig av flera olika typer av lösningar är både ineffektivt och dyrt. Med vår programvara online är det här inte längre något problem. Du får allt du behöver för att skapa och marknadsföra ett event, på ett och samma ställe.
Det är inte bara en mycket billigare lösning, det är också en plattform som garanterar att alla olika delar fungerar tillsammans. Planering, marknadsföring, biljettförsäljning, betalningar, kommunikation och feedback från besökare, alltihop funkar tillsammans. Det här verktyget låter dig hantera både enorma evenemang och mindre sammankomster.
Första steget för att marknadsföra ditt event digitalt är att skapa en event sida. Det här gör du på bara några få klick. Din sida kommer få en unik URL där potentiella kunder kan se saker som en karta över eventets plats, se bilder, titta på videor och läsa viktig information. Och så kan de såklart registrera sig för eventet och köpa biljetter.
Bädda in information om ditt event på din hemsida och dela det på sociala medier. Den här programvaran fungerar med alla stora och populära sociala medier. Vilket gör det smidigt för dig att sprida ditt event till omvärlden.
Både under och efter eventet kommer du ha tillgång till relevanta mätvärden. Magnet Pro understöder spårning av data med Facebook Pixel och LinkedIn. Efter eventet kommer all data från kvitton, intäkter och mer gör det möjligt för dig att skapa olika typer av rapporter i Magnet. Det här gör att du kan ha bättre koll på ditt evenemang nu och även planera bättre för framtida event.
Allt det här och mer är inkluderat i vårt verktyg för marknadsföring av event:
Lär dig mer om vårt verktygs funktioner här eller börja upptäcka allt som finns att göra genom att skapa ett konto gratis. Även att skapa en event sida är helt utan kostnad. Det är endast när du vill börja sälja biljetter som du behöver uppgradera från gratisversionen.
Här är några smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker som kan hjälpa dig att sprida ditt event online. Det känns aningens klurigt, inte sant? Lite av en moment 22 situation uppstår nämligen när du ska marknadsföra ditt event, för desto mer pengar du spenderar på din marknadsföring, desto mindre har du kvar till själva eventet. Men om du inte marknadsför ditt event, hur ska du då få folk att komma?
Alltihop handlar självklart om distribuera och använda de resurser du har på ett smart och ekonomiskt sätt. Digital marknadsföring är sannolikt ditt bästa alternativ för det här. Med små medel kan du nå ett stort antal människor och få en bra ROI på din investering.
En metod som har visat sig fungera är känt som ”sociala bevis”. Få referenser, recensioner och uttalanden från människor som tidigare deltagit vid ditt evenemang – och använd de på ett snyggt sätt ihop med trevliga foton som fångar folks uppmärksamhet.
Se till att ditt event är på sociala medier och att du får folk att gilla och dela ditt event där. Det här sprids då till deras grupp av vänner som ett socialt bevis och uppmuntrar de till att läsa mer.
Att använda sig av e-postmarknadsföring är ett av de mest kostnadseffektiva sätten som du kan marknadsföra ditt evenemang på. Undersökningar visar att ett mail genererar upp till 40 gånger mer kunder än Facebook och Twitter.
Skapa ett konto gratis på Postman, Palomas verktyg för nyhetsbrev och kommunikation med kunder, och börja skapa en inbjudan på mail. Du kan nå hundratusentals människor innan slutet på dagen. Det blir inte billigare än så.
När du producerar innehåll till ditt evenemang, glöm inte att det är extremt viktigt hur du presenterar det. Lägg ner tid och engagera dig i det, för det ska vara innehåll av hög kvalité, saker som människor vill se och läsa. Är det inte det kommer ingen att vilja dela det vidare.
Arbeta strategiskt med vad du publicerar och gör det delbart. Använd dig av intervjuer, videor, bilder eller några riktigt bra fakta listor som du tror kan väcka intresset hos din målgrupp. Om du kan presentera ditt event på ett spännande sätt till potentiella besökare är sannolikheten större att de delar det. Men det måste kännas relevant för de och deras vänner, där ligger nyckeln i det hela.
Att arbeta med ominriktning betyder att man styr digital reklam till människor som nyligen har varit inne på din sida för ditt evenemang. Det är alltså riktat till människor som har klickat in sig på din sida och sedan lämnat utan att göra ett köp. Vilket sannolikt innebär stora möjligheter för försäljning.
Det är inte det billigaste av alternativen inom digital marknadsföring, men det är ett av de mest effektiva sätten att skapa konversation om eventet. Det finns siffror som indikerar att den här investeringen betalar sig självt upp till sex gånger i ökad försäljning.
För att få den fulla effekten brukar det löna sig att driva marknadsföring som gör att besökaren känner en viss känsla av att det är bråttom. Använd kommunikation som signalerar att det ”bara finns X antal timmar kvar att genomföra bokningen” eller att det bara finns ”några få platser kvar”. Det här motiverar ett snabbt köp.
Vad är det första du själv gör för att få reda på information om ett event? Du börjar med att googla, inte sant? Även vid det här stadiet behöver du inspirera potentiella deltagare till att göra ett köp, innan de blir distraherade av något annat.
Vi har sett att människor som först googlar sig in på en event sida ofta hamnar på Youtube eller Google Images efteråt, och varför gör de det? För att ta reda på mer om eventet såklart. De vill se videor eller bilder av tidigare evenemang, talare, deltagare osv, för att få en bild av vad de har att förvänta sig.
Gör det enkelt för dina besökare att stanna kvar på din sida genom att inkludera allt det här på din landningssida. Dela foton, videoklipp eller exempelvis ett Instagramflöde från en viss hashtag. Allt det här minimerar risken att en potentiell kund lämnar sidan och går vidare. Vilket i slutändan leder till en högre konverteringsgrad. Men med vår programvara Magnet blir det enkelt för dig att skapa en event sida som verkligen säljer.
Registrera dig och testa Magnet idag!
Läs vår FAQ för att få svar på eventuella frågor.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Letar du efter den bästa programvaran för att hantera en festival eller andra typer av live-event? Med Magnet event Pro får du en passande programvara som är enkel att använda, ger dig kontrollen och gör skillnad. Du får allt på ett och samma ställe, inklusive ett biljettsystem och översikt över intäkter. Testa Magnet idag genom […]
Fråga dig själv de här 7 frågorna för att hitta den bästa lösningen. Om du anordnar event kommer rätt programvara för eventhantering göra ditt jobb betydligt mycket enklare. Den rätta plattformen hjälper dig att sälja biljetter, så att du kan fokusera på att planera ditt event. Välj en programvara som gör det lätt för dig […]
Med tanke på att eventmarknadsförare har fullt upp med att tackla en mängd uppgifter under ett projekt, är det inte underligt att det kan vara svårt att hålla koll på varenda detalj. Det är snarare förunderligt att eventmarknadsförare kan få allt gjort, från att boka underhållning och catering till att organisera innehåll och marknadsföring. Även om du kan förbise vissa obetydliga detaljer, så kan du inte kosta på dig att strunta i marknadsaktiviteterna. Här listar vi sex saker som ditt företagsevent inte har råd att ignorera, för att hjälpa dig hålla fokus på det som är viktigt.