Bemästra konsten att samtala
I en ständigt uppkopplad värld kommer människor till event eftersom de vill möta andra människor ansikte mot ansikte. Fundera på hur du kan hjälpa till att få igång samtal under evenemanget genom att väva in nätverkande och diskussioner i programmet. Utnyttja mötestekniker och upplägg som skapar dynamiska samtal. Event med personliga möten är minnesvärda och kommer att uppmuntra folk att ta sig ut på fler event för upplevelser som bara kan fås i verkliga livet. Och när isen har brutits kan du alltid uppmuntra folk att fortsätta samtala och diskutera i sociala medier efter att evenemanget är över.
Erbjud en app som folk kommer att använda
Vem som helst kan skapa en app, men det är inte alla som kan skapa en app som folk vill använda. Bygg en app för dina event som blir oumbärlig för användarna. Gör den till deltagarens digitala guide. Skapa tillgängligt innehåll som hjälper deltagarna att förbereda sig inför eventet, och känna sig peppade och glada över att de köpt biljetter. Lyft dina talare eller dragplåster med färskt delbart innehåll när det börjar dra ihop sig. Ge användbar information kring logistik som detaljer om parkering och hotell, och säkerställ att viktiga länkar fungerar. Fyll på med kartor, programuppdateringar och livefeed från sociala medier under eventets gång. Missa inte att använda appen för feedback efter eventet genom att skicka ut enkäter.
Välkomna bilder & filmklipp
Folk dyker upp på event med smartphones i fickorna, så uppmuntra dem att använda dessa verktyg för att hjälpa till att synliggöra ditt event. Filmklipp med ett framträdande på eventscenen eller foton på deltagare som minglar på ditt event visar vad det innebär att vara på plats. Skapa en hashtag för bilderna och be folk använda den när de delar foton och filmklipp i sina sociala kanaler. Det funkar som marknadsföring mot de som inte är på plats, samtidigt som det låter deltagare påminna varandra om hur kul de hade senast.
Lär känna konkurrenterna
Bege dig iväg från kontoret och dina egna event för att se vad som pågår omkring. Är du själv en event planner, bör du regelbundet gå på andra event för att se vad som försiggår hos konkurrenterna. Notera vad du uppskattar i de upplevelser de erbjuder, ta efter och överträffa de bitarna i dina event om du inte redan gör det. Notera också vad som inte fungerar väl på konkurrentens event och tänk ut lösningar på problemet. Använd sedan dina idéer för att se till att inte upprepa deras misstag. Den här typen av perspektiv hjälper dig förfina upplevelsen vid dina framtida event.
Etablera & förbättra kvalitativa mätetal
Hur mäter du resultaten för dina event? Tittar du på biljettförsäljning, anmälningar, antal deltagare, varumärkets synlighet i sociala medier eller deltagarfeedback? Definiera vilket som har störst betydelse för ditt företag, och mät dessa KPI:er för varje event. Håll koll på utvecklingen inom dessa områden. Om du ser en nedgång så ta reda på orsaken till att talen sjunker, och identifiera möjliga lösningar. Pusha dig själv att hela tiden göra lite bättre ifrån dig så kommer du snart nå nya höjder.
Samarbeta med influencers
Boka inflytelserika profiler för att tala eller uppträda på dina event, och se till att samarbetet omfattar räckvidden i sociala medier. För personer som är välkända och brinner för eventets tema är det naturligt att twittra om ditt event och relaterade ämnen. Smarta influencers står för betydelsefulla möjligheter att nå nya grupper och generera social uppmärksamhet för ditt event. Var strategisk och samarbeta med dessa värdefulla partners.