Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur du följer upp ditt event

Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.

Vänta inte för länge

Många gör felet att vänta alldeles för länge med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Några dagar senare har känslan och intrycken från eventet klingat av och kunden har redan glömt vad som sades och lovades.

Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt. Ring direkt!

Locka med rabatter och erbjudanden

Att erbjuda gästerna något extra kan vara en bra start på uppföljningen. Kanske någon typ av rabatt för dem som besökte eventet, kanske någon extra timme med dina tjänster, ett bättre pris för den som gör en stor beställning eller något liknande.

Gör ditt erbjudande tidsbegränsat, det uppmuntrar kunden att ta en snabb kontakt. Ett erbjudande av det slaget gör det lättare att boka ett möte och framför allt får du chansen att diskutera kundens behov och önskemål.

Efter eventet är det vanligt att man vill dela med sig av till exempel presentationen. Men maila inte ut den. Det tar bara tid och en massa plats i inkorgen. Ladda istället upp den på en sajt där flera kan ta del av den, exempelvis SlideShare.net. Maila sedan länken till presentationen istället. Då kan både gäster och personer som missade eventet ta del av innehållet, trycka på gilla och dela vidare vad de har lärt sig.

Gör en film och dela med dig

Ett annat bra sätt att sprida eventet i efterhand är att spela in eventdagen och göra en film. Gör en kortversion av hela eventet på 5-10 minuter och lägg upp den på Youtube. Rörlig bild har en enastående genomslagskraft, så se till att så många som möjligt ser den.

Ladda upp filmen på din hemsida och Facebooksida, lägg upp den på Youtube och skicka den med både tweets och nyhetsbrev. Ju fler som trycker på gilla eller delar den, desto bättre. Du kan också göra en kortversion av eventet med hjälp av webbinarium så får fler chansen att uppleva eventet även om de inte kunde närvara just den här gången. Om det hela blir populärt digitalt så växer intresset för eventet och det kan innebära många fler gäster nästa gång.

Utvärdera ditt event

Skicka ett snygg tackbrev med en länk till en enkät så dina gäster kan utvärdera ditt evenemang så du kan skapa ett ännu bättre evenemang till nästa gång.

 

Läs mer om vårt verktyg för enkäter och undersökningar

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Smidig programvara för hantering av festival

Smidig programvara för hantering av festival

Letar du efter den bästa programvaran för att hantera en festival eller andra typer av live-event? Med Magnet event Pro får du en passande programvara som är enkel att använda, ger dig kontrollen och gör skillnad. Du får allt på ett och samma ställe, inklusive ett biljettsystem och översikt över intäkter. Testa Magnet idag genom […]

Såhär kan du marknadsföra event effektivt

Såhär kan du marknadsföra event effektivt

Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du […]

Letar du efter en programvara för eventhantering?

Letar du efter en programvara för eventhantering?

Fråga dig själv de här 7 frågorna för att hitta den bästa lösningen. Om du anordnar event kommer rätt programvara för eventhantering göra ditt jobb betydligt mycket enklare. Den rätta plattformen hjälper dig att sälja biljetter, så att du kan fokusera på att planera ditt event. Välj en programvara som gör det lätt för dig […]