Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Tips Event

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl.  För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.

1. Identifiera syftet med ditt event

Fråga först och främst dig själv varför du ska arrangera eventet, och sammanfatta målet med aktiviteten. Genom att tidigt identifiera dina mål kan du planera eventet på  ett sätt som är strategiskt för din verksamhet. Innan du inleder planeringsarbetet inför ett event ska du alltså se till att ha formulerat ett tydligt syfte. Slå fast KPI:er för att mäta resultatet och optimera på så sätt evenemanget från första början.

2. Samordna ditt team

Ett bra evenemang kräver insatser från flera olika personer, så bestäm vilka som är involverade och vilken roll de har från början. Det bidrar till ett mer effektivt arbete och gör dig redo att svara på frågor när du värvar fler engagerade.  Låt en huvudansvarig kommunicera med ansvariga för respektive områden, som i sin tur fördelar uppgifter inom respektive team. Detta säkerställer att du driver saker och ting framåt på ett effektivt sätt allteftersom eventet närmar sig.

3. Hitta en lokal för ditt event

Lokalen är en viktig faktor, så välj stället för dagen D med omsorg. Om du ska arrangera en företagskonferens – kolla på vad hotell och konferensanläggningar har att erbjuda. Om du ska arrangera en hantverksmässa kan du söka efter en öppen industrilokal som är enkel att ta sig till kollektivt. Boka datum och slå fast kostnaden i god tid, så du vet hur mycket du behöver ta betalt för biljetterna.

4. Välj datum

Välj inte bara ett datum på måfå. Ta hänsyn till målgruppen och förvissa dig om att dessa personer överlag har möjlighet att närvara. Du som ska hålla i en affärskonferens bör stämma av konkurrensen och försäkra dig om att potentiella sponsorer och deltagare inte kommer befinna sig på ett konkurrerande evenemang. Undvik också röda dagar när folk tenderar att vara bortresta. (Såvida du inte planerar en musikfestival som du marknadsför som ett suveränt sätt att tillbringa sin hemester.)

5. Boka dragplåster

För att dra publik med hjälp av dragplåster bör du sikta högt, inom din budget givetvis. Tänk på vilken typ av talare och artist som skulle tilltala din publik mest. Om du arrangerar en affärskonferens, vilka är de mest attraktiva föreläsarna som finns tillgängliga för att tala inför din målgrupp? Arrangerar du ett event för föräldrar: tänk på deras dagliga utmaningar och få tag i en expert som griper sig an ämnet.

6. Skapa programmet

När du bokat huvudföreläsaren eller huvudartisten är det dags att bestämma hur programordningen ska se ut. De bästa tiderna ska förstås reserveras för dina dragplåster, men därutöver kan du ha paneldebatter och andra programpunkter. För att hantera helheten behöver du sätta ihop ett program som håller deltagarnas intresse uppe. Kom ihåg att ge utrymme för pauser och tid för nätverkande och umgänge där folk får tillfälle att interagera med varandra.

7. Kroka sponsorer

Bestäm på vilket sätt du vill arbeta med sponsorer. Ska de sponsra ett inslag eller ett coktailmingel på din konferens? Eller kommer du ha ett mässgolv där sponsorer kan betala för att demonstrera sina produkter och tjänster? Fundera på vad som skulle passa för ditt event och börja uppvakta potentiella sponsorer som kan bidra till att finansiera hela skapelsen.

8. Ta fram en marknadsplan

Marknadsföring är nyckeln till att förmå folk att besöka ditt evenemang. Tänk multikanal för att maximera publikantalet. Ta fram ett mejl och sprid till personer i ditt nätverk som kan tänkas vara intresserade. Uppmuntra dem att dela vidare till vänner. Skapa en löpande kampanj i sociala medier, i de kanaler som är relevanta för ditt event. Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter är utmärkta ställen för att nå olika målgrupper. Använd en hashtagg för att hålla koll på snacket. Ombesörj också att dina dragplåster puffar för ditt event på sina konton, och använder den aktuella hashtaggen.

9. Vänd dig till pressen

Rikta in dig mot journalister, bloggare och radiopersonligheter som du tror kan vara intresserade av ditt evenemang. Skicka dem entrépass för att uppmuntra direktrapportering från eventet. Du kan också se till att föreläsare är tillgängliga för intervjuer innan, så att tidig medierapportering kan hjälpa till att sprida budskapet.

10. Sälj biljetter

När du lagt ner tid och själ på att skapa ditt event måste du fråga dig om det är enkelt och smidigt att anmäla sig och köpa biljetter? Gör biljettköp enkelt och tillgängligt på din sajt, med en smidig process. Om du säljer biljetter i entréen måste du upplysa om detta när evenemanget närmar sig, för att uppmuntra eftersläntrare att dyka upp.

Lycka till!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Smidig programvara för hantering av festival

Smidig programvara för hantering av festival

Letar du efter den bästa programvaran för att hantera en festival eller andra typer av live-event? Med Magnet event Pro får du en passande programvara som är enkel att använda, ger dig kontrollen och gör skillnad. Du får allt på ett och samma ställe, inklusive ett biljettsystem och översikt över intäkter. Testa Magnet idag genom […]

Såhär kan du marknadsföra event effektivt

Såhär kan du marknadsföra event effektivt

Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du […]

Letar du efter en programvara för eventhantering?

Letar du efter en programvara för eventhantering?

Fråga dig själv de här 7 frågorna för att hitta den bästa lösningen. Om du anordnar event kommer rätt programvara för eventhantering göra ditt jobb betydligt mycket enklare. Den rätta plattformen hjälper dig att sälja biljetter, så att du kan fokusera på att planera ditt event. Välj en programvara som gör det lätt för dig […]