Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så får du sponsorer till ditt event, fem tips!

Att slå sig in på eventmarknaden och skaffa sponsorer kan vara som att bestiga ett berg. Både tufft och utmanande. Men det finns nycklar som hjälper dig att nå fram, på ett enklare och smidigare sätt.

Sponsoranbudets fem nycklar till framgång

1. Skräddarsy unika lösningar

Ge dina potentiella sponsorer unika lösningar som är skräddarsydda efter deras affärsidé och anpassade efter deras idealkund!

Läs på om respektive företag. Vad är företagets mål med sin verksamhet? Vad är viktigast för dem? Vad händer i deras bransch? Använd all relevant information du kan få fram. Ditt uppdrag är att sälja in ett event som möter upp mot företagets affärsstrategi och som stärker relationen mellan företaget och dess kunder.

Tänk också på att göra ditt skriftliga anbud/din presentation visuellt attraktiv, lättläst, professionell och språkligt korrekt.

2. Var tydlig med vinsten

Dina sponsorer förväntar sig att du ger dem en ansenlig avkastning på deras investering. Var tydlig med vad de kan förvänta sig av sponsorskapet. Ta fram konkreta exempel! 

3. Var specifik med exponeringen

Var tydlig med hur du kommer att exponera företaget och deras produkter på ditt event. Hur mycket spelrum och utrymme kommer de att få? När och på vilket sätt? Var specifik!

4. Var öppen med konkurrenssituationen

Finns din potentiella sponsors främsta konkurrenter med bland deltagarna? Berätta det! Dels är det något du behöver vara transparent med, dels kan effekten bli att din potentiella partner känner att den också behöver vara representerad på ditt event.

5. Var insatt i data om publiken

Det är viktigt att du är insatt i och har med information om publiken i anbudet. Syftet är att öka förståelsen för din potentiella sponsor om deras idealkunder finns representerade eller inte.

Extra krydda – Story telling …

Ett effektivt och relationsbyggande sätt att sälja in sponsorskapet på är att berätta om ett lyckat sponsorskap som du har haft tidigare. Sätt ramen genom att ta upp de utmaningar ni stod inför och hur ni tillsammans rodde eventet i land. Ha gärna med olika deltagares vitsord och rekommendationer från sociala medier. Det visar att dina event har en stor spridningskraft. 

Några rader till dig som anordnar ofta återkommande event …

I de fallen är samarbetet ännu viktigare. Se till att skapa ett så starkt partnerskap mellan dig och dina sponsorer som möjligt. Visa att samarbetet med dem är viktigt för dig.

Tänk långsiktigt och se till att sponsorskapet gäller under en längre period, gärna en hel säsong. Det blir både billigare och tidsbesparande.

Du bör också vara tydlig med om eventen drar samma publik eller om det skiftar. Företag som säljer produkter och tjänster med en lång införsäljningscykel uppskattar samma publik, medan andra företag behöver en ny publik varje gång.

Lycka till! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Vad gör en moderator vid event?

Vad gör en moderator vid event?

Moderatorn är en central figur vid event med inslag som paneldebatter, diskussioner och program med flera talare. De representerar inte bara en bro mellan talare och publik, utan också grundpelare för kvalitet, interaktivitet och engagemang. Men vad gör egentligen moderatorn vid event och vad innebär det att axla denna roll? Hur kan en moderator effektivt hantera de många utmaningarna och samtidigt leverera en bra upplevelse för alla inblandade? Sist men inte minst – vad kännetecknar en bra moderator?

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Tidseffektiv och smidig eventapp

Tidseffektiv och smidig eventapp

Håll koll, planera och organisera, allt på ett och samma ställe. Med Magnet, vår eventapp, kan du arrangera ett event direkt från din mobil. Appen är specifikt designad för att för att förenkla ditt eventplanerande och gör det roligt och enkelt att hålla i event. Testa vår digitala plattform idag och upplev ett enkelt sätt […]