Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Många gör felet att vänta alldeles för länge med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Några dagar senare har känslan och intrycken från eventet klingat av och kunden har redan glömt vad som sades och lovades.
Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt. Ring direkt!
Att erbjuda gästerna något extra kan vara en bra start på uppföljningen. Kanske någon typ av rabatt för dem som besökte eventet, kanske någon extra timme med dina tjänster, ett bättre pris för den som gör en stor beställning eller något liknande.
Gör ditt erbjudande tidsbegränsat, det uppmuntrar kunden att ta en snabb kontakt. Ett erbjudande av det slaget gör det lättare att boka ett möte och framför allt får du chansen att diskutera kundens behov och önskemål.
Efter eventet är det vanligt att man vill dela med sig av till exempel presentationen. Men maila inte ut den. Det tar bara tid och en massa plats i inkorgen. Ladda istället upp den på en sajt där flera kan ta del av den, exempelvis SlideShare.net. Maila sedan länken till presentationen istället. Då kan både gäster och personer som missade eventet ta del av innehållet, trycka på gilla och dela vidare vad de har lärt sig.
Ett annat bra sätt att sprida eventet i efterhand är att spela in eventdagen och göra en film. Gör en kortversion av hela eventet på 5-10 minuter och lägg upp den på Youtube. Rörlig bild har en enastående genomslagskraft, så se till att så många som möjligt ser den.
Ladda upp filmen på din hemsida och Facebooksida, lägg upp den på Youtube och skicka den med både tweets och nyhetsbrev. Ju fler som trycker på gilla eller delar den, desto bättre. Du kan också göra en kortversion av eventet med hjälp av webbinarium så får fler chansen att uppleva eventet även om de inte kunde närvara just den här gången. Om det hela blir populärt digitalt så växer intresset för eventet och det kan innebära många fler gäster nästa gång.
Skicka ett snygg tackbrev med en länk till en enkät så dina gäster kan utvärdera ditt evenemang så du kan skapa ett ännu bättre evenemang till nästa gång.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.
Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl. För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.
Håll koll, planera och organisera, allt på ett och samma ställe. Med Magnet, vår eventapp, kan du arrangera ett event direkt från din mobil. Appen är specifikt designad för att för att förenkla ditt eventplanerande och gör det roligt och enkelt att hålla i event. Testa vår digitala plattform idag och upplev ett enkelt sätt […]