Att ta fram rätt tillbehör och utrustning inför ditt event kan vara nog så svårt. Först och främst ska allting stämma överens med eventuella teman och en viss design, och för det andra vill man såklart att det ska uppskattas av gästerna. Därefter är det en gåta i sig att ta fram en inhandlingslista för all rekvisita som ska inhandlas också.
Här reder vi ut några av dina frågetecken genom 3 tips om hur kan tänka kring rekvisita och tematiseringen inför ditt event. Planeringen sköter du sedan såklart genom att skapa ett gratiskonto i eventverktyget Magnet.
Färger är verkligen roligt, vi vet! Men om du vill undvika att kasta in dina gäster i något som de kommer att uppleva som lustiga huset så är det klokt om du, innan alla inköp och planeringar, definierar din färgskala. Färger i sig är en kommunikation, så tänk efter vad ditt event ska säga.
Rött symboliserar kärleken, men det är också en ”stopp-färg”. Grönt kan förknippas med naturen, samtidigt som det är en tillåtande färg som säger oss att vi är tillåtna. Ingen färg har ett enstaka budskap utan du behöver sätta det i relation till eventets tema också.
Exempel på rekvisita som bör överensstämma med din färgskala är:
Ett annat sätt att arbeta med tematisering av din rekvisita handlar om att få det att kännas enhetligt med eventets syfte. Anta att du ska ha ett event för att samla in pengar till hjärtforskning så är det absolut lämpligt att arbeta med hjärtan och med röda färger i din tematisering.
Här vill du komma ut med ett budskap samtidigt som du vill tjäna syftet, och bästa sättet att göra detta är att arbeta med relaterande rekvisita. Visa en film om hjärtsjukdomar, lägg fram stetoskop till barnen så att de kan lyssna på varandras hjärtan & använd dig av visuella medel för att belysa problematiken. I Sverige drabbas 30.000 personer av akut hjärtinfarkt varje år. Visa detta genom att lägga i 30.000 gem i en burk och låt dina gäster få gissa antalet.
Genom att arbeta med rekvisitan på detta sätt så får du dina gäster engagerade och involverade i ditt event, och de känner att de får med sig viktig kunskap efter att eventet är slut.
Om du ska bjuda in en föreläsare, utbildare eller artist till ditt event behöver du göra en background-check först. Du vill nämligen inte riskera att få tag i en person som visar sig representera motsatsen till vad denne skall tala om för dina gäster. Vi har mobiler, internet och Google idag som gör att två minuters googling kan vara det som gör hela ditt event till en flopp, om det visar sig att någon hittar skelett i garderoben hos din föreläsare/artist.
Om vi återgår till att ditt tema är hjärtforskning så kanske någon som själv lever med hjärtproblematik kan föreläsa? Om du ska prata nykterhet, ta då med någon kändis som lever som nykterist. Låt en atlet få prata om fitness, och en missbrukare om det hårda livet.
Att sätta fel person på fel plats här gör att hela syftet fallerar, och då spelar det inte roll hur mycket du har arbetet med resten av rekvisitan. Du tappar helt enkelt förtroendet.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.
Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl. För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.
Håll koll, planera och organisera, allt på ett och samma ställe. Med Magnet, vår eventapp, kan du arrangera ett event direkt från din mobil. Appen är specifikt designad för att för att förenkla ditt eventplanerande och gör det roligt och enkelt att hålla i event. Testa vår digitala plattform idag och upplev ett enkelt sätt […]