Letar du efter en programvara för eventhantering?
Fråga dig själv de här 7 frågorna för att hitta den bästa lösningen.
Om du anordnar event kommer rätt programvara för eventhantering göra ditt jobb betydligt mycket enklare. Den rätta plattformen hjälper dig att sälja biljetter, så att du kan fokusera på att planera ditt event. Välj en programvara som gör det lätt för dig att sälja biljetter och mäta din försäljning, samt kommunicera med kunder. För att hjälpa dig att hitta en programvara som förenklar ditt liv har vi skapat en lista med de topp 7 sakerna du bör leta efter.
1. Kan du skapa en biljettförsäljningssida till ditt event?
Det bästa sättet att sälja biljetter till dina kunder på är genom att skapa en sida för biljettförsäljning. Oavsett om du erbjuder biljetter gratis eller om du tar betalt för premiumbiljetter, så är det väsentligt att du har möjligheten att skapa en sida där det är enkelt för kunder att köpa dina biljetter. På sidan behöver viktig information bli tydligt kommunicerat med potentiella kunder. Saker som datum, tid och plats behöver självklart vara lätt för kunder att uppfatta. Att betala ska även vara smidigt och gå snabbt. Glöm inte att leta efter lösningar i en potentiell programvara som gör att du på ett snyggt sätt kan bädda in din sida på din webbplats och i sociala medier.
2. Finns det alternativ för differentierad prissättning?
De främre sätena kostar mer än de där bak, ganska självklart, inte sant? Se då till att den programvara du väljer kan skapa olika prisnivåer. Dessa skillnader i pris gör att du kan attrahera flera olika typer av kunder till ett och samma event. Studenter som vill hitta det billigaste möjliga blir nöjda, samtidigt som en VD kan köpa premiumbiljetter med en VIP upplevelse för att imponera på en kund. Du kanske också vill kunna ge ut gratisbiljetter till pressen eller till dina samarbetspartners för att bygga bra relationer. Så se till att du har de valmöjligheter som du behöver.
3. Accepteras olika betalningsmetoder?
Olika kunder har olika sätt de föredrar att betala på. Vissa gillar digitala plattformer såsom Paypal, Klarna eller Swish, medan andra gillar de mer traditionella alternativen som exempelvis Mastercard, Visa eller fakturor. Välj en plattform för eventhantering som gör det enkelt för kunder att betala på det sätt som de själva vill. Ju lättare det för för folk att betala, ju större sannolikhet är det att de faktiskt fullgör köpet av dina biljetter. Och det är ju själva målet.
4. Hur ser data- och analysdelen för ditt event ut?
Du kan lära dig mycket om din kund genom det de köper av dig. Den här datan kan hjälpa dig att strategiskt planera för framtida event. Ger programvaran dig tillgång till robust analysering av dina kunder? Leta efter en plattform som låter dig spåra mer än bara kundens namn och mailadress. Se efter om du kan se vilken tid köpet gjordes, hur många biljetter kunden köpte, den totala mängden pengar kunden spenderat och ifall de använde mobilen eller inte. Desto mer data du har desto bättre förberedd blir ditt marknadsföringsteam på att optimera kommande event.
5. Är det lätt att integrera det hela i din marknadsföring?
Ett ordentligt verktyg kan hjälpa dig att göra en bra biljettförsäljningssida för ditt event. Men utan marknadsföring, hur ska folk att höra om ditt evenemang? Välj en programvara där du har möjligheten att marknadsföra ditt event genom flera olika kanaler. Landningssidan du skapar ska vara lätt att integrera i mail och inlägg på sociala medier. Programvaran ska vara enkel nog att använda så att samarbetspartners, influensers som ska närvara och uppträdare, kan dela sidan för biljettförsäljning i sina egna nätverk. Nyckeln är att det ska vara enkelt.
6. Går det att ha biljettförsäljning för ditt event i mobilen?
Vi lever i en värld där vi använder mobilen till i princip allt. Därmed vill flesta helst inte behöva hålla koll på en bit papper. Har programvaran en funktion för biljetter i mobilen? Digitala biljetter är ett måste i dagens samhälle. Programvaran du använder bör därför låta dig skapa digitala biljetter som är gjorda för att skannas vid dörren. Det här gör att processen vid entrén blir smidigare, gäster slipper vänta ute och fler kan komma in på ditt event snabbare.
7. Finns det en dela-med-en-vän funktion i programvaran?
Vi människor är sociala varelser och går oftast inte på event ensamma. En potentiell kund som är på din sida för att köpa biljetter funderar kanske på vem av deras vänner som också skulle vilja gå på eventet. Och gör de inte det, så är det ditt jobb att påminna dem. Har programvaran för att hantera event en dela-med-en-vän-funktion som du kan lägga upp på sidan för biljettförsäljning? Dra nytta av kraften i mun-till-mun marknadsföring och se till att det blir enkelt för besökarna på din sida att dela det med sina vänner. Tänk på att det här kan hjälpa dig att göra biljetterna slutsålda.
Alla programvaror som hjälper dig att hantera event är inte likadana. Så välj en som gör att du kan sälja fler biljetter och förbättra kundernas helhetsupplevelse. Du ska spendera tiden på att planera eventet så att det blir fantastiskt, inte hålla på och krångla med teknik och kod. Låt ditt system för att hantera event göra det tunga jobbet.
Testa Magnet idag
Vi kan vara precis det du letar efter. Som förenklar ditt jobb och samtidigt gör det roligare. Med vår programvara kan du hantera ditt event helt utan krångel och få alla smarta funktioner som du behöver för ett riktigt lyckat event. Vår plattform är inte bara smidig att använda för dig som eventplanerare, utan för dina kunder också. Vi gör det kul att hantera event.
Läs vår FAQ eller kontakta oss om du har några frågor.
Kom igång med Magnet idag, registrera dig och gör ditt liv enklare!